Op onderzoek uit

Voordat we ons artikel kunnen schrijven, moeten we iets meer weten over het onderwerp en de deelvragen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar wat bronnen voor elk van de deelvragen waar dat mogelijk was. Dit is wat ik heb gevonden.

 

Wat is GenArt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Generative_art
Wikipedia-pagina over generative art. De pagina geeft een beschrijving en wat voorbeelden van de mogelijke toepassingen van generative art.

 

http://butdoesitfloat.com/index/filter/generative-art
Op deze site staan meerdere mooie voorbeelden van generative art.

 

http://abandonedart.org/
Een site met verschrikkelijk veel voorbeelden van generative art. Ook staat op deze site een verwijzing naar het boek “Generative Art: A Practical Guide”. Een boek die uitleg geeft over generative art in Processing. Ook staat er op deze site een tutorial over generative art in HTML5.
http://www.creativeapplications.net/processing/generative-art-in-html5-processing-javascript-tutorial/ (dit is de link naar deze pagina). Als laatste zijn er nog een viertal artikelen onderaan de pagina te vinden.

The Organic vs. The Mechanical   –   Generative Art Is Not … An Artistic Style
http://abandonedart.org/?page_id=567

Blake vs. Newton   –   Generative Art Is Not … Your Father’s Art Form
http://abandonedart.org/?page_id=571

Order vs. Chaos   –   Generative Art Is Not … Difficult
http://abandonedart.org/?page_id=580

What Is Generative Art?   –   Generative Art Is Not … New
http://abandonedart.org/?page_id=607

 

http://www.philipgalanter.com/downloads/ga2003_paper.pdf
Een klein boek of een groot artikel wat generative art bespreekt. Het is geschreven door Philip Galanter.

 

http://weavesilk.com/
Mocht je zelf snel willen uitvinden wat generative art is, dan is deze site iets. Op deze site kun je snel en gemakkelijk generative art maken.

 

 

Wat is een videogame?

https://en.wikipedia.org/wiki/Video_game
Wikipedia-pagina over videogames. Er wordt uitgelegd dat videogames een elektronisch spel is dat menselijke interactie en een user interface gebruikt om visuele feedback op een tv-scherm of monitor afspeelt. De pagina behandelt veel gerelateerde onderwerpen zoals platforms, genres, classificaties, educatieve games, maar ook commerciële aspecten en dergelijke.

 

https://www.thewrap.com/what-is-a-video-game-a-short-explainer/
In het kort uitgelegd wat een videogame is en dat het moeilijk is om een game aan een genre te koppelen vanwege het feit dat veel games verschillende delen/genres bevatten die samen de game vormen.

 

http://www.somethingawful.com/video-game-article/what-is-game/
Minder serieuze synoniemen voor de benaming videogames.

 

http://www.theesa.com/wp-content/uploads/2015/04/ESA-Essential-Facts-2015.pdf
In deze pdf staan verscheidene statistieken over videogames en de verkoop ervan in 2014. Er wordt in genres vergeleken, wie ze koopt, waarom ze gekocht worden, hoeveel er gekocht worden en nog meer van dat soort vergelijkingen. Niet een definitie wat een videogame is, maar geeft wel informatie erover en ongeveer over wat voor een invloed zij hebben.

 

https://books.google.nl/books?id=XiM0ntMybNwC&pg=PA3&lpg=PA3&dq=what+is+a+video+game&source=bl&ots=1XuxxiyqIk&sig=TvJa0y3Qz02GC41uAuE5RdlU67w&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwiin_yChujLAhUEOxoKHdIJCnI4HhDoAQg0MAM#v=onepage&q=what%20is%20a%20video%20game&f=false
In dit boek wordt de geschiedenis van videogames uitgelegd en hoe videogames zich hebben verbeterd en ontwikkelt sinds de eerste game uitkwam tot en met nu.

 

 

Hoe zit een videogame in elkaar?

http://www.video-game-addiction.org/what-makes-games-addictive.html
Op deze site staan een paar punten die games verslavend maken. Niet persé letterlijk, maar ervoor zorgen dat je door wilt blijven spelen. Iets wat je wilt bereiken als maker van een game.

 

http://blog.digitaltutors.com/what-makes-a-great-game-the-key-elements-of-successful-games/
Wat zijn de kernelementen om een game succesvol te maken? Dat wordt op deze site verteld. Zaken zoals de gameplay, een goede storyline, graphics en dergelijke komen aan bod. Zaken die bij een kleine “minigame” die ik ga maken niet allemaal aan bod komen, maar zeker bij een videogame van belang zijn.

 

https://www.facebook.com/teamladsbanter/videos/1690064194576170/
De evolutie van videogames van 1952 tot en met nu. Er is een gigantisch verschil tussen de videogames van vroeger en die van nu. Er is duidelijk heel erg veel veranderd.

 

 

Hoe kan GenArt een videogame maken?

Voor deze deelvraag ben ik zelf aan de slag gegaan en heb met behulp van Processing en GenArt een kleine videogame gemaakt. De videogame is een doolhof waarin je drie vijanden moet ontwijken die zich random door het gehele veld bewegen. Raak je een van de vijanden, dan ontstaat er een nieuwe muur in het doolhof. Voor het maken van de game heb ik ook nog wat sites gebruikt om me te helpen met bepaalde elementen.

https://processing.org/
Website die alle functies in Processing uitlegt en er voorbeelden bij geeft.

http://www.openprocessing.org/
Website waarop iedereen gemaakte programma’s in Processing kan delen met elkaar. Als je iets niet geprogrammeerd krijgt kun je hier kijken hoe iemand anders het heeft gedaan.

 

Hier is een trailer voor de videogame die ik heb gemaakt voor zowel de Case als Research Principles:

 

https://books.google.nl/books?id=Bp7KwpmFBzoC&pg=PA30&lpg=PA30&dq=generative+art+in+video+games&source=bl&ots=biVOI2geQk&sig=uwp-Z7p51OhiQilaY1OCs2gQA8M&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwjb2_HMydfLAhVmp3IKHbCYBgQQ6AEITDAI#v=onepage&q=generative%20art%20in%20video%20games&f=false

Dit is een boek over het gebruik van creativiteit met de codetaal Python. Hierin komt een paar keer videogames ter spraken in combinatie met generative art. Er wordt gezegd dat niet alle computer art generative art is. Dat in videogames de computer eerder als een hulpmiddel wordt gebruikt in plaats van een generator. Maar het zogenaamde procedural modeling is wel een techniek gebruikt in videogames dat als generative art gezien kan worden. Procedural modeling houdt in dat natuurlijk materiaal zoals marmer, steen en hout doormiddel van wiskundige algoritmes worden gegenereerd in plaats van foto’s te gebruiken. Daarnaast wordt een zogenaamd L-systeem gebruikt dat de groei in planten nabootst. Dit wordt vaak gebruikt in videogames om planten, bomen en zelfs steden te genereren. Zogenaamde particle systems worden gebruikt om vuur, vloeistoffen, rook, mist en explosies en dergelijke in videogames na te bootsen.

 

Kan GenArt de game-ervaring beïnvloeden?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden ga ik meerdere mensen vragen om mijn gemaakte videogame te spelen. Ook herprogrammeer ik de game zodat alles niet meer random/generative gebeurd. Dan vraag ik welke versie ze beter en/of leuker vonden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s